Att synas online är ett måste i dagens företagsklimat. Om ditt företag inte finns representerat på nätet riskerar du att tappa mängder av potentiella kunder. Hur ska du gå tillväga om du driver ett litet företag och kanske inte har resurser att anlita en professionell PR- eller reklamfirma? Då får du helt enkelt ta tag i saken på egen hand. Som tur är finns det gott om kunskaper om digital marknadsföring att hämta både på nätet och i bokform. I det här inlägget ska vi titta på de bästa alternativen i den sistnämnda kategorin.

Digital marknadsföring är viktigt, men för den skull ska du inte glömma bort betydelsen av traditionell fysisk marknadsföring. Hos Printer hittar du mängder av olika så kallade profilprodukter som går att trycka upp med valfritt motiv. I sortimentet hittar du bland annat profilkläder, muggar, tyg- och papperspåsar, kuvert, drycker, pennor, godis och mycket annat.

Till digital marknadsföring hör all typ av reklam som sker via digitala kanaler. De flesta böckerna på den här listan fokuserar på det, men jag har också tagit med en bok som författades innan digital marknadsföring blev ett begrepp som alla med någon form av affärsintresse var tvungna att känna till. Inom marknadsföring finns det vissa faktum som är tidlösa.

The Best Damn Web Marketing Checklist, Period! (2014)
Denna bok är en utmärkt och lättläst guide till hur du kan förbättra din hemsida ur ett marknadsföringsperspektiv. Den passar företag på alla nivåer som vill förstärka sin närvaro online genom att få fler kunder att hitta till deras hemsidor. Vad som gör den här boken särskilt bra är att den precis som titeln avslöjar är upplagd som ett antal överskådliga checklistor vilket gör det enkelt att påbörja förbättringsarbetet genom att helt enkelt bocka av punkt för punkt.

How to become a digital marketing hero (2018)
How to become a digital marketing hero är en bok som bygger på en framgångsrik app, ”Digital Marketing Pro”. I bokform är den en av de mest utförliga guiderna till vad du ska tänka på för att sticka igenom bruset. Boken lär ut digitala verktyg, sätt att mäta olika viktiga variabler samt strategier för marknadsföring.

Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable (2005)
Det kan verka konstigt att ta med en bok som publicerades 2005 på en lista över bra böcker om digital marknadsföring. Godins bok innehåller dock marknadsföringskunskaper som är välbeprövade och ständigt giltiga. Hur bra du än blir på marknadsföring finns det i slutändan inga genvägar: det du säljer måste helt enkelt vara bra och du måste hitta det som är speciellt och som särskiljer dina produkter eller tjänster från det alla andra säljer. Det är så du bygger sann framgång.

Divi